Doelen en waarden

Lions zijn mensen die zich belangeloos inzetten om lokaal en wereldwijd anderen te helpen die hulp nodig hebben, waarin niet door de reguliere kanalen wordt voorzien.

Mensen die Lion worden staan over het algemeen zelfstandig en zelfbewust in het leven en zijn graag bereid zich onbaatzuchtig in te spannen voor het goede doel. Dat doen ze bij voorkeur op vriendschappelijke basis met mensen van uiteenlopende beroepsgroepen. Door kennis te nemen van elkaars achtergrond en invalshoek bewijzen ze elkaar onderling ook een dienst.
De drie kernwaarden van de Lions zijn externe hulp, zelfontplooiing en vriendschap.

Erecode

Bij het aangaan van het lidmaatschap geef je aan dat je je volgens de internationaal afgesproken erecode zult gedragen. Van een Lion wordt verwacht dat hij (zij):

1. zich tijdens zijn werk/leven zodanig zal inzetten dat hij aanspraak mag maken op een goede reputatie;
  2. goede resultaten nastreeft tegen een redelijke vergoeding, zonder gebruik te maken van ontoelaatbare middelen of door anderszins incorrect te handelen;
  3. steeds voor ogen houdt dat zijn positie/carrière niet ten koste van anderen mag worden opgebouwd; degenen die een beroep op hem doen niet in de steek laat en trouw is aan zijn principes;
  4. bij twijfel of zijn positie of handelen tegenover een ander wel rechtmatig of moreel verantwoord is, twijfel wegneemt, ook al is dat strijdig met zijn eigenbelang;
  5. vriendschap niet als middel maar als doel beschouwt; ervan uitgaat dat ware vriendschap niet berust op wederzijds verleende diensten, niets verlangt en diensten aanvaardt in de geest waarin zij worden gegeven;
  6. hij zich steeds bewust is van de plichten ten opzichte van zijn land en leefgemeenschap, zich in woord en daad loyaal gedraagt en zoveel als mogelijk is tijd, energie en middelen voor deze samenleving inzet;
  7. zijn medemensen helpt door mee te leven in gevallen van nood en steun en hulp biedt;
  8. voorzichtig is met kritiek, royaal met lof en zich niet negatief maar constructief opstelt.

De Lions organisatie

Er zijn wereldwijd 1,4 miljoen Lions.  Elke Lion is lid van een Lionsclub, waarvan er wereldwijd 46.000 zijn.

Elke Lionsclub is lid van:

• een district (Nederland telt 6 districten)
  • het multiple district (Nederland is Multiple district 110)
  • Lions Clubs International.

Elke Lionsclub mag stemmen op de algemene ledenvergadering van het district (districtsconventie), het Multiple district (de nationale conventie) en Lions Clubs International (de internationale conventie).
Wat op de internationale conventie besloten wordt is bepalend voor alle Lions wereldwijd. Door het lidmaatschap van de Lions te aanvaarden geef je aan dat je je daarnaar zult gedragen.

Lionsclub Ede NederVeluwe

We zijn een club met 20 (mannelijke) leden. De club heeft een bestuur dat bestaat uit een voorzitter (president), secretaris en penningmeester. Het voorzitterschap duurt 12 maanden, daarna wordt de vice voorzitter (vice president) de nieuwe voorzitter. De vertrekkende voorzitter blijft als 'immediate past president' nog 12 maanden aan als adviseur van het bestuur. Door het driemanschap vice president, president en immediate past president is de continuïteit optimaal gewaarborgd. De gemiddelde leeftijd van onze leden ligt net boven de 65 jaar, maar qua activiteiten en inzet staan we in de kracht van ons leven. Wat doen we zoal?

• Jaarlijks een benefiet golftoernooi met zo'n 80 tot 100 deelnemers
  • Jaarlijkse een 'Leeuwendag', een geheel verzorgd dagje uit voor eenzame ouderen
  • Kerstpakketten
  • Handen uit de mouwen-activiteiten, zoals onderhoudswerk in het bos en op de hei, het maken van picknicktafels, etc.
  • Maandelijks 2 bijeenkomsten. Elke 2e dinsdagavond van de maand een vergadering over onze plannen en doelen en vaak met een interne of externe spreker. En elke 4e dinsdag van de maand een eetbijeenkomst in kasteel Hoekelum waarbij het gezellig samenzijn op de eerste plaats staat, maar inhoudeijke onderwerpen zo nu en dan ook aan de orde komen.

De jaarlijkse bestuurswissel is altijd een beetje feestelijk: in juni 2017 op het Otterlose zand

We pasten allemaal in één huifkar: op weg naar de barbeque

Henk draagt het voorzitterschap over aan Wil

• Verspreid over het jaar diverse andere gezellige dingen, met elkaar en vaak ook samen met onze partners, zoas een 'ladies day', een running dinner, bedrijfsbezoeken, etc.
  • Al met al een club om trots op te zijn!

Contributies

Elk lid betaalt maandelijks een contributie. Een deel van deze contributie is bedoeld als bijdrage aan Lionsclub Nederland en voor Lionsclub International. Hiermee worden tevens nationale en internationale goede doelen bekostigd. De jaarlijkse bijdrage per lid is als volgt opgebouwd:

Contributie MD110 circa € 30,50 - besluit Nationale Conventie
Contributie Lions Clubs International circa € 32,00 - besluit Internationale Conventie
Contributie District  circa € 18,00 - besluit districtsconventie
Bijdrage aan LCIF  € 5,00 - besluit Nationale Conventie
Bijdrage aan Stichting Hulpfonds € 2,00 - besluit Nationale Conventie
Bijdrage aan Stichting Jeugduitwisseling € 5,00 - besluit Nationale Conventie

De contributies zorgen ervoor dat de organisatiekosten van de Lions (vergaderingen en eetbijeenkomsten) uit eigen middelen worden betaald. De opbrengsten van de goede doelen activiteiten worden geheel en al besteed aan goede doelen. In voorkomende gevallen worden goede doelen soms mede gefinancierd uit contributies, maar opbrengsten van benefiet-activiteiten worden nooit ingezet voor de kosten van eigen activiteiten